Jak konkretnie organizujemy nauczanie dwujęzyczne?
Przemiany globalizacyjne i postęp nauk wyznaczają nowe zadania edukacji, która powinna integrować poszczególne dziedziny wiedzy, by ukazać scalony obraz świata. Spełnienie tych oczekiwań wymaga umiejętnego łączenia treści, metod, form pracy w zakresie wszystkich przedmiotów nauczania, ponieważ dziecko doświadcza, przeżywa, poznaje scaloną rzeczywistość oraz aktywnego kontaktu ze światem.
Organizacja edukacji dwujęzycznej w szkole ATUT ma pomóc uczniom w przygotowaniu do swobodnego, naturalnego posługiwania się językiem angielskim w różnych sytuacjach życiowych i radzenia sobie w zglobalizowanej rzeczywistości.
Dwujęzyczność w edukacji wczesnoszkolnej
Edukacja z elementami języka angielskiego w najmłodszych klasach ma na celu stworzenie podstawy późniejszego rozwoju kompetencji dwujęzycznej, której poziom funkcjonalny uczniowie będą osiągać na dalszych etapach edukacyjnych.
Oprócz typowych lekcji języka angielskiego w klasach 1-3 (od 4 – 5 h tygodniowo) język ten używany jest przez uczniów ATUTu w różnych sytuacjach komunikacyjnych:
- raz w tygodniu odbywa się dodatkowa lekcja języka angielskiego z native speakerem „Play and Learn”, której treści opierają się na materiale realizowanym równolegle w danym momencie na pozostałych lekcjach edukacji wczesnoszkolnej. Podczas tych zajęć uczniowie przyswajają język angielski i utrwalają poznany materiał w sposób naturalny, przez zabawę. Przykładowe tematy na zajęciach “Play and Learn” to:
- zagadnienia przyrodnicze: pogoda, pory roku, rośliny, zwierzęta;
- społeczne: rodzina, codzienne prace domowe, spędzanie czasu wolnego, hobby, tradycje i zwyczaje świąteczne;
- matematyczne: poznawanie kształtów prostych figur geometrycznych, liczby od 0-10
- w klasach funkcjonują tzw. tablice dwujęzyczne, gdzie wizualizowany jest materiał związany z treściami nauczanymi na zajęciach języka angielskiego;
- wprowadzane są codziennie tzw. hasła dnia, które utrwalane są w różnych sytuacjach komunikacyjnych podczas dnia nauki.
Dwujęzyczność w klasach starszych (4-8)
Nauczanie dwujęzyczne w starszych klasach ATUTu realizowane jest na przedmiotach:
- matematyce
- przyrodzie
- biologii
- chemii
- fizyce
- geografii
- plastyce
- wychowaniu fizycznym
- Science Lab
Poza realizacją zakładanych celów przedmiotowych na tych zajęciach, uczniowie mają okazję do użycia i rozwijania znajomości języka angielskiego dla celów specjalistycznych.
W klasach 4-6
- Dodatkowa godzina zajęć z native speakerem, prowadzona jako CLIL (Content and Language Integrated Learning), podczas której uczniowie utrwalają i rozszerzają będą wybrane zagadnienia z lekcji nauczanych dwujęzycznego. Zajęcia są okazją do wykorzystania wiedzy w praktyce i w w sytuacjach komunikacyjnych.
- Na wybranych przedmiotach ćwiczenia i zadania w języku angielskim, mające na celu poznanie słownictwa charakterystycznego dla danego przedmiotu, prowadzenie słowniczków przedmiotowych.
- Zadania dodatkowe zaproponowane przez nauczyciela przedmiotu, sprawdzające znajomość i zrozumienie wybranych zagadnień i słownictwa.
W klasach 7-8
Na wybranych przedmiotach:
- Lekcje prowadzone z użyciem stałych proporcji angielskiego i polskiego, oraz cyklicznie lekcja głównie w języku angielskim, zamykająca cykl zajęć przeprowadzonych po polsku – celem jest konsolidacja wiedzy i rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem angielskim.
- dodatkowa godzina zajęć z native speaker’em, prowadzona jako CLIL (Content and Language Integrated Learning), podczas której uczniowie utrwalają i rozszerzają wybrane zagadnienia z lekcji nauczanych dwujęzycznie. Zajęcia będą okazją do wykorzystania wiedzy w praktyce i w sytuacjach komunikacyjnych.
- praca projektowa kończąca dział, przygotowana i często zaprezentowana przez uczniów po angielsku z wykorzystaniem materiałów i słownictwa poznanego w czasie lekcji
- regularne wprowadzanie słownictwa charakterystycznego dla danego przedmiotu, prowadzenie słowniczków przedmiotowych
- zadania w języku angielskim pojawiające się na sprawdzianach z przedmiotów nauczanych dwujęzycznie.
Zajęcia CLIL z dwujęzyczności nie podlegają formalnemu ocenianiu, jednak uczeń i rodzic otrzymuje na bieżąco komentarz zwrotny dotyczący postępów np. w formie procentów lub punktów. Na zajęciach uczniowie obowiązkowo korzystają z teczki, w której gromadzą materiały.
Dodatkowe formy wspierania edukacji dwujęzycznej
Proces uczenia zostanie wzmocniony dzięki motywowaniu uczniów, podnoszeniu ich własnej świadomości językowej i przygotowaniu do brania odpowiedzialności za proces uczenia się. Służą temu również dodatkowe działania, a wśród nich:
Projekty
Uczniowie angażowani są w projekty dotyczące wielokulturowości i służące rozwojowi umiejętności posługiwania się językiem angielskim, a wśród nich:
- międzynarodowy Program Sportowy “Wolves” , całoroczna oferta szkoły, w ramach której uczniowie ATUTu poznają i trenują wiele dyscyplin sportu i uczestniczą w międzynarodowych turniejach wraz z rówieśnikami z pozostałych szkół FEM: Wroclaw International School oraz International High School of Wroclaw, gdzie język angielski jest językiem wykładowym i podstawowym językiem komunikacji uczniów;
- festiwale piosenki anglo- i obcojęzycznej,
- Spirit Weeks – tygodnie tematyczne służące integracji społeczności uczniowskiej, organizowane we współpracy ze szkołami międzynarodowymi FEM,
- wspólne akcje czytelnicze organizowane z ww. szkołami,
- doroczny Brain Awareness Week,
- obchody Europejskiego Dnia Języków Obcych,
- obchody Światowego Dnia Języka Angielskiego,
- projekty edukacji międzykulturowej, a w ich ramach poznawanie kulinariów i zwyczajów różnych kultur i zakątków świata.
Międzynarodowa biblioteka i anglojęzyczne materiały dydaktyczne
W szkole funkcjonuje biblioteka z bogatymi zasobami obejmującym literaturę piękną i popularnonaukową oraz wydawnictwa encyklopedyczne i multimedialne programy dydaktyczne w języku angielskim. Materiały dydaktyczne wykorzystywane dla potrzeb nauczania dwujęzycznego są starannie selekcjonowane i dostosowywane do wieku i poziomu językowego uczniów.
Edukacja dwujęzyczna wymaga większej wizualizacji terminów i pojęć niż ma to miejsce w nauczaniu w języku polskim. Ma to związek z „obciążeniem językowym” uwidaczniającym się w czasie nauki poprzez inny język.
Wobec powyższego baza dydaktyczna regularnie jest wzbogacana o:
- specjalistyczne słowniki obrazkowe,
- plansze edukacyjne z pojęciami w języku angielskim,
- anglojęzyczne filmy edukacyjne,
- prezentacje multimedialne i przedmiotowe zeszyty ćwiczeń w języku angielskim.
Wykorzystanie materiałów autentycznych – ulotek, instrukcji, prasy stanowi również istotny element edukacji dwujęzycznej.