Po co ta dwujęzyczność?
Języka obcego nauczymy się lepiej, kiedy będzie nam on służył do przyswojenia sobie czegoś więcej niż tylko jego samego.
Jean Duverger
Nauczanie dwujęzyczne, występujące również pod nazwą Zintegrowane Kształcenie Przedmiotowo-Językowe w skrócie CLIL (od angielskiego Content and Language Integrated Learning), cieszy się w Polsce coraz większym zainteresowaniem nauczycieli, rodziców i uczniów. Dotychczas, sprawdziło się jako metoda przynosząca bardzo dobre i trwałe efekty. Język obcy staje się narzędziem zdobywania wiedzy i wykorzystania jej w praktyce, a to z kolei, jest gwarancją skutecznej edukacji.
Do tego dążymy w Dwujęzycznej Szkole Podstawowej ATUT. Zalety edukacji opartej o dwujęzyczność zamierzoną wzmacnia realizowany przez nas IB Middle Years Programme, który zakłada wszechstronne, zintegrowane nauczanie, rozwijanie kompetencji międzykulturowych, oraz przygotowanie niezależnych, świadomych swoich wartości uczniów do przystąpienia do dalszej edukacji, w tym do Matury Międzynarodowej.
Uczniowie ATUTu uczą się w systemie dwujęzycznym. Dwujęzyczność pomaga im:
- likwidować bariery w posługiwaniu się językiem angielskim poza lekcjami tego języka
- swobodnie i naturalnie posługiwać się językiem angielskim w różnych sytuacjach
- przygotować się do nauki na wyższym etapie kształcenia
- ułatwić korzystanie ze materiałów dydaktycznych i programów komputerowych w oryginalnej, angielskiej wersji językowej
Na korzyści płynące z nauczania dwujęzycznego patrzymy wielowymiarowo.
Wymiar lingwistyczny
- Poprawienie ogólnej kompetencji w posługiwaniu się językiem angielskim.
- Rozwinięcie umiejętności prezentacji oraz ustnej komunikacji po angielsku.
- Zwiększenie świadomości języka, zarówno polskiego jak i angielskiego.
Wymiar przedmiotowy
- Uzyskanie okazji do nauki przedmiotu z różnych perspektyw.
- Dostęp do specjalistycznego (w zależności od przedmiotu) słownictwa angielskiego.
- Przygotowanie do przyszłych studiów i/lub pracy zawodowej.
Wymiar kulturowy
- Budowanie międzykulturowej wiedzy i zrozumienia.
- Rozwijanie umiejętności komunikacji międzykulturowej.
Wymiar środowiskowy
- Rozwijanie orientacji europejskiej i międzynarodowej.
- Uzyskiwanie międzynarodowych certyfikatów.
- Wzmacnianie profilowania szkoły (i w ten sposób zapewnianie uczniom wzbogaconego środowiska edukacyjnego).
Wymiar uczenia się
- Różnicowanie metod i form praktyki szkolnej.
- Wzmacnianie motywacji ucznia.
Biorąc pod uwagę w/w punkty, trudno nie zauważyć, iż nauczanie dwujęzyczne świetnie wpisuje się w realizację wyżej wspomnianych celów programu MYP oraz w misję i wizję szkoły ATUT.
—————-
Źródła:
- Cummins, J. Cummins – Five Basic Principles for Teaching Content to ELL. [online]posted 31 Mar 2011 11:24 by Manuel F. Lara [ updated 31 Mar 2011 11:26 ].Dostępny w Internecie https://sites.google.com/site/bilingeduc/library-2/videos-on-acifl/drcummins-fivebasicprinciplesforteachingcontenttoell
- Gozdawa-Gołębiowska, H.;Marsh, D.Raport ewaluacyjny. Edukacja dwujęzyczna w Polsce [online]. 2008. Dostępny w Internecie http://www.ell.org.pl/sites/ell.org.pl/files/dwuj%C4%99zyczne%20angielski.pdf