Dlaczego warto uczyć się przedmiotów z każdej z grup?
Odpowiadają nauczyciele ATUTu…
Język polski (Language A)
Wartość zajęć z języka polskiego w procesie edukacji młodego człowieka trudno przecenić. To przecież nie tylko lekcje języka ojczystego, na których rozwijamy umiejętności posługiwania się nim w sferze czytania, pisania, mówienia i rozumienia. Na etapie szkoły podstawowej to także , a może przede wszystkim, doskonalenie rozmaitych strategii uczenia się, które nieodzowne są w dalszych latach nauki na wszystkich przedmiotach, a ich opanowanie często jest warunkiem sukcesu ucznia. W pamięci każdego młodego człowieka lekcje języka polskiego kojarzą się z poznawaniem tajników ludzkiej natury ukazywanej w literaturze i sztuce, rozwijaniem wrażliwości na piękno oraz moc i znaczenie słowa. Temu na pewno służy kształcenie erudycji, poznawanie symboliki kultury, a także stwarzanie możliwości swobodnego wyrażania myśli oraz sądów podczas twórczych dyskusji. To właśnie tu uczeń poznaje, czym jest wielokulturowość i zastanawia się, jakie jest jego miejsce w społecznościach, które współtworzy.
Zespół nauczycieli języka polskiego
Języki obce (Language B)
W XXI wieku nie wystarczy znać tylko języka ojczystego. Świat, który jest globalną wioską mówi do nas, ale czy na pewno coś rozumiemy? Bez znajomości języków nie jest to możliwe. Trudno znaleźć atrakcyjną pracę, poznawać ciekawych ludzi…
Dzięki znajomości języka…
- Można zdobyć atrakcyjną pracę – Aby znaleźć ciekawą i dobrze płatną pracę, trzeba znać co najmniej jeden język obcy
- Można zwiedzać świat bez przeszkód – Brak umiejętności komunikowania się w obcym kraju powoduje, że czujemy się bezradni jak dziecko, które zgubiło się rodzicom
- Można odkryć nowe możliwości – Oglądając film w kinie, nie trzeba czytać polskich napisów na ekranie! Znajomość języka pozwala odkryć różnicę, jaka dzieli oryginał od tłumaczenia
Ten wysiłek naprawdę się opłaca!
Zespół nauczycieli języków obcych
Matematyka (Mathematics)
Matematyka gimnastykuje umysł ucznia, w sposób niedostrzegalny, czyni go elastycznym, tak by mógł sobie dawać radę w najbardziej nieoczekiwanych intelektualnie sytuacjach, by był twórczy i samodzielny. Zatem obok podstawowej wiedzy i umiejętności, które pozwalają uczniom radzić sobie w sklepie, banku czy przeanalizować wykres w gazecie, uczymy jak radzić sobie z analizowaniem i rozwiązywaniem problemów, aby bez lęku podejmować nowe wyzwania. Matematyka pomaga również wyrażać w sposób jednoznaczny i logiczny swoje myśli co jest podstawą dobrej komunikacji. Dzięki królowej nauk jesteśmy w stanie lepiej dostrzegać nieścisłości w wysyłanych komunikatach.
Zespół nauczycieli matematyki
Przedmioty humanistyczne (Humanities)
Żyjemy w państwie demokratycznym, ale demokracja to nie tylko procedura głosowania, proces wyłaniania tych, którzy sprawować będą władzę. To pewna idea opierająca się na założeniu, iż istnieje demos czyli grupa wolnych, świadomych obywateli, która gotowa jest wziąć odpowiedzialność za rzecz wspólną czyli swoje państwo. Naszym zdaniem nie można czuć się wolnym, świadomym członkiem jakiejś społeczności i decydować o jej losach, nie mając wiedzy na temat historii, tradycji i kultury. Takie przedmioty jak historia, wiedza o społeczeństwie czy geografia dostarczają nam niezbędnych wiadomości o najistotniejszych zagadnieniach współczesnego świata. Na lekcjach uczymy się wyszukiwania i porównywania informacji pochodzących z różnych źródeł oraz formułowania wniosków. Dążymy do tego, aby nasi uczniowie dostrzegali zmiany w życiu społecznym, poznawali zjawiska i procesy zachodzące w środowisku i gospodarce człowieka oraz mieli świadomość ciągłości w rozwoju kulturowym i cywilizacyjnym.
Zespół nauczycieli przedmiotów humanistycznych
Przedmioty ścisłe i przyrodnicze (Science)
Nauki przyrodnicze pozwalają zrozumieć otaczający nas świat. Dzięki biologii, fizyce i chemii poznajemy piękno przyrody, której jesteśmy częścią. Na lekcjach biologii dowiadujemy się jak funkcjonuje ludzkie serce, jak dziedziczymy kolor oczu. Na lekcjach fizyki poznajemy mechanizm powstawania tęczy, dlaczego owady spacerują po powierzchni wody i jak zbudować silnik. Na chemii poznajemy procesy znane od zarania cywilizacji, takie jak gotowanie czy produkcja szkła oraz zasady bezpiecznego stosowania środków chemicznych, z których korzystamy codziennie. Musimy mieć świadomość, że wszystkie otaczające nas zjawiska, możemy wytłumaczyć dzięki prostym zasadom poznanym na przedmiotach przyrodniczych.
Zespół nauczycieli przedmiotów ścisłych i przyrodniczych
Przedmioty techniczne (Technology)
Jaka jest zasada działania urządzenia, którego w danej chwili używamy i jak je efektywnie wykorzystywać? Na te pytania odpowiemy sobie podczas zajęć z bloku Technologies. Nauczymy się używać symboli, rysunków, kodów i zdjęć w porozumiewaniu się na temat zagadnień technicznych. Będziemy czytać i sporządzać dokumentacje techniczne. Poznamy budowę i zasadę działania wielu urządzeń. Nauczymy się jak bezpiecznie i efektywnie posługiwać się komputerem, jego oprogramowaniem oraz podstawowymi narzędziami, przyrządami i urządzeniami technicznymi, jak je właściwie dobierać i jak utrzymać w stanie sprawności. Będziemy korzystać z wielu różnorodnych narzędzi i usług oferowanych w sieci. Wyszukiwać informacje, dokonywać ich selekcji i opracowywać do postaci dokumentów. Nauczymy się uczyć z komputerem i innymi urządzeniami multimedialnymi, a nawet dowiemy się jak bezpiecznie korzystać z dróg i pojazdów. Będziemy poznawać nowe technologie i śledzić ich rozwój. Będziemy UP TO DATE.
Zespół nauczycieli przedmiotów technicznych
Przedmioty artystyczne (Arts)
Jak napisał kiedyś Oscar Wilde: „Nie istnieje nic takiego, czego by sztuka nie mogła wyrazić”. Sztuka to sposób komunikacji, to piękno doznań estetycznych, rozrywka i fundament każdej kultury. W szkołach ATUT uczniowie obcują z nią na dwóch płaszczyznach. Z jednej strony rozwijają się jako artyści, aby wyrażać własne myśli, emocje i idee. Z drugiej – uczą się o sztuce, aby ją zrozumieć i w pełni korzystać z jej wielorakich walorów. Aktywnie i świadomie korzystają z dóbr kultury narodowej i światowej, takich jak filharmonia, opera czy muzea. Sztuka wspomaga kreatywne nastawienie do rzeczywistości również w szerszym ujęciu – w poszukiwaniu nieszablonowych rozwiązań, które w naszych szkołach są szczególnie cenione.
Zespół nauczycieli przedmiotów artystycznych
Wychowanie fizyczne (Physical Education)
W szkołach ATUT duży nacisk kładziony jest na „przyjazne” wychowanie fizyczne. Daje ono dzieciom i młodzieży solidne fundamenty zdrowia, rozwoju fizycznego i sprawności motorycznej, a także przyjemność i radość z regularnej aktywności ruchowej. Przy wsparciu rodziny radość ta może trwać długo i zaowocować zdrowym, aktywnym fizycznie stylem życia. Lekcje WF traktujemy jako proces przygotowania uczniów do samodzielnego, satysfakcjonującego uczestnictwa w kulturze ruchu przez całe życie. Unikalność tego przedmiotu polega na tym, iż odwołuje się on do „całego” ucznia, w bezpośrednim kontakcie z pełnią jego osobowości oraz jego ciałem. Lekcje wychowania fizycznego oddziałują jednocześnie na fizyczną, psychiczną i społeczną sferę osobowości, a uprawianie sportu, rozumianego jako „sport dla wszystkich”, znacząco wpływa na jakość życia człowieka po ukończeniu edukacji szkolnej.
Zespół nauczycieli wychowania fizycznego