Kryterialny system oceniania
W szkole ATUT, podobnie jak we wszystkich placówkach realizujących IB Middle Years Programme (IB MYP), obowiązuje tak zwany kryterialny system oceniania. Dla każdej grupy przedmiotów (grup przedmiotowych) określa się zbiór kryteriów. Stanowią one integralną część metodyki nauczania wg standardów International Baccalaureate Organization.
Cele oceniania kryterialnego to:
- rzetelne informowanie o postępach w nauce
- promowanie pozytywnego nastawienia do nauki
- wspomaganie nauczania holistycznego – ukierunkowanego na całościowy rozwój ucznia
- promowanie zrozumienia wiedzy poprzez odniesienia do własnych doświadczeń uczniów i problemów z realnego świata
Ocenianie kryterialne określa poziom, jaki uczeń osiągnął w danym zadaniu. Opisy poziomów w każdym z kryteriów przedmiotowych są odrębne dla każdego etapu kształcenia. Na bieżąco nauczyciele opracowują też szczegółowe opisy dla każdego zadania. Opisy te określają wiedzę i umiejętności potrzebne do osiągnięcia danego poziomu w konkretnym zadaniu.
Pod koniec semestru ustala się ostateczny semestralny (lub roczny) poziom osiągnięć dla każdego ucznia w każdym z kryteriów. Suma poziomów z wszystkich kryteriów przedmiotowych przeliczana jest na ocenę semestralną (w sześciostopniowej, obowiązującej w Polsce skali). Szczegółowe zasady ocenianie kryterialnego znane są uczniom i rodzicom dzięki rozpowszechnianemu w szkole dokumentowi “Przedmiotowy Systemem Oceniania”.
W MYP (w klasach liceum ogólnokształcącego) uczniowie realizują 2 duże projekty: Community Project i Personal Project (Projekt Osobisty), pozwalające im na zaprezentowanie wiedzy i umiejętności zdobytych we wcześniejszych latach nauki. Przez cały czas trwania programu młodzież pracuje także nad swoją osobowością, rozwijając cechy zawarte w Profilu Ucznia. Holistyczny model programu pozwala na rozwijanie u uczniów wszechstronnych kompetencji.
Kryteria oceniania dla poszczególnych grup przedmiotowych
A (maksymalnie 8)
Analiza i interpretacja
B (maksymalnie 8)
Kompozycja
C (maksymalnie 8)
Tworzenie wypowiedzi
D (maksymalnie 8)
Język i styl
A (maksymalnie 8)
Rozumienie materiału mówionego i wizualnego
B (maksymalnie 8)
Rozumienie materiału pisanego i wizualnego
C (maksymalnie 8)
Komunikacja w oparciu o materiał mówiony, pisany i wizualny
D (maksymalnie 8)
Poprawność językowa
A (maksymalnie 8)
Wiedza i rozumienie
B (maksymalnie 8)
Badania
C (maksymalnie 8)
Komunikacja
D (maksymalnie 8)
Myślenie krytyczne
A (maksymalnie 8)
Wiedza i rozumienie
B (maksymalnie 8)
Badania i projekty
C (maksymalnie 8)
Przetwarzanie danych i ewaluacja badań
D (maksymalnie 8)
Kształtowanie profilu badacza
A (maksymalnie 8)
Wiedza i rozumienie
B (maksymalnie 8)
Rozpoznawanie zależności
C (maksymalnie 8)
Komunikacja
D (maksymalnie 8)
Zastosowanie matematyki w życiu codziennym
A (maksymalnie 8)
Wiedza i rozumienie
B (maksymalnie 8)
Rozwijanie umiejętności
C (maksymalnie 8)
Twórcze myślenie
D (maksymalnie 8)
Wypowiedź
A (maksymalnie 8)
Wiedza i rozumienie
B (maksymalnie 8)
Planowanie
C (maksymalnie 8)
Wykorzystanie wiedzy teoretycznej w praktyce
D (maksymalnie 8)
Refleksja po wykonaniu zadania
A (maksymalnie 8)
Dociekanie i analizowanie
B (maksymalnie 8)
Rozwój pomysłu
C (maksymalnie 8)
Tworzenie rozwiązania
D (maksymalnie 8)
Ewaluacja
A (maksymalnie 8)
Investigating
B (maksymalnie 8)
Planing
C (maksymalnie 8)
Taking action
D (maksymalnie 8)
Reflecting