DSC_0646-001
DSC_0660-001
DSC_0634

02-04-2024

Z dużym zaciekawieniem wzięliśmy udział w lekcji otwartej u Pani Olivii Dycewicz. Lekcja biologii w klasie 7 (MYP2) poświęcona odporności była realizowana zgodnie z założeniami Concept-Based Inquiry (CBI) – metody, w której uczniowie nie otrzymują gotowych definicji, lecz aktywnie i samodzielnie, pod kierownictwem nauczyciela, formułują tezę badawczą i wynikające z niej rozwinięcia danego zagadnienia, z silnym odniesieniem do realiów otaczającego świata.

Nasi nauczyciele niedawno uczestniczyli w szkoleniu poświęconemu tej metodzie podczas konferencji szkół międzynarodowych w Dreźnie. Z metody tej obszernie czerpie IB, a nasza kadra stara się wdrażać ją na konkretnych lekcjach.

To niezwykle inspirujące doświadczenie, które pokazuje, jak nowoczesne podejście do edukacji może zmienić sposób myślenia i uczenia się uczniów. Podczas lekcji zauważyliśmy, jak zaangażowane były dzieci, jak aktywnie uczestniczyły w procesie myślenia i wnioskowania. Obserwowaliśmy, jak podnoszą swoje kompetencje badawcze, jak kształtują swoje zdolności krytycznego myślenia i jak rozwijają umiejętność analizy informacji.

Doskonale przygotowane przez nauczyciela materiały dydaktyczne i uważne moderowanie działań uczniów krok po kroku prowadziło ich od prostych pojęć do coraz bardziej skomplikowanych, ale własnych definicji i powiązania życiowej wiedzy z naukową.

Uczniowie stopniowo uczyli się używania nowopoznanego fachowego słownictwa, pracowali samodzielnie, w parach i większych grupach. Dynamicznie zorganizowana lekcja pozwoliła im zarówno na analizę znanych już danych, poznanie nowych faktów, nawet wykroczenie poza materiał z podstawy programowej i pełne zaangażowanie każdego z uczniów w formułowanie definicji. Tak zdobywana wiedza “sama zostaje w głowach”.

W szkole ATUT zawsze staramy się być na bieżąco z nowymi trendami w edukacji i stosować nowoczesne metody nauczania, które wzmacniają potencjał naszych uczniów i przygotują ich do wyzwań przyszłości. Dlatego tak bardzo cieszymy się z możliwości uczestnictwa w lekcjach otwartych, które są świetnym przykładem dążeń kadry ATUTu do doskonalenia procesu nauczania i uczenia się oraz dzielenia się warsztatem pomiędzy nauczycielami.

Pani Olivii i uczniom z klasy 7a gratulujemy i dziękujemy za zaproszenie!